Allehelgen 2021 – Mozarts Requiem

I november 2021 genoptager vi vores produktion af Mozarts Requiem, som vi sidst opførte for 2 fulde huse (Lindevang Kirke og Kristkirken) i december 2018. 

Vi havde planlagt at opføre værket igen i 2020 og var godt i gang med prøveforløbet, da vi måtte aflyse det hele på grund af en Corona-nedlukning. Derfor glæder vi os ekstra meget til her omkring Allehelgen 2021 at kunne dele denne skønne musik med Jer!

Denne gang får vi selskab af en solistkvartet fra stjerneensemblet Theatre of Voices:

  • Sopran: Else Torp
  • Alt: Kristin Mulders
  • Tenor: Emil Lykke
  • Bas: Steffen Bruun

Vores eget kammerorkester Musica akkompagnerer og Filipe Carvalheiro står i spidsen for det hele.
Her er en smagsprøve fra koncerten i Kristkirken i 2018: Dies Irae fra Kristkirken.

Her kommer muligheden at give dig selv en times ro, fordybelse og afstresning i Mozarts selskab. I sit requiem tager Mozart os gennem forskellige følelser fra vrede til inderlig bøn klædt i de smukkeste toner. Vi tilstræber en uhøjtidelig men samtidig inderlig version, der formidler messens budskab om sorg, trøst og udfrielse, som noget allestedsvedkommende og nærværende. Med denne version af requiet ønsker vi at lave en forholdsvis intim opførelse med et orkester på ca. 20 musikere og et kor på ca. 30 sangere.

Koncerterne foregår i Kristkirken, Vesterbro lørdag den 6. november kl. 16 og i Svenska Gustafskyrkan, Østerbro søndag den 7. november kl. 16.

Billetter sælges via billetto:
Kristkirken: https://billetto.dk/e/mozarts-requiem-med-solister-fra-theatre-of-voices-og-kammerkoret-musica-billetter-574019
Gustafskyrkan: https://billetto.dk/e/mozarts-requiem-med-solister-fra-theatre-of-voices-og-kammerkoret-musica-billetter-574020

Historien bag værket

Mozarts Requiem hører til de allermest opførte og elskede værker indenfor korverdenen. Mysteriet omkring bestillingen og færdiggørelsen af værket har heller ikke gjort fascinationen mindre. Historien går på, at en budbærer fra greve von Walsegg anonymt bad Mozart om at skrive et stykke til greven, så den prætentiøse greve uretmæssigt kunne bruge stykket som sin egen komposition for at mindes sin døde kone.

Således er requiet et vidnesbyrd om et ungt komponistgeni, som for første gang skriver en dødsmesse, og finder en helt distinkt musikalsk sprog for den, måske påvirket af hans eget tragiske sygdomsforløb. Man mener at Mozart arbejdede med dette værk indtil ganske kort før sin alt for tidlige død i en alder af 35 år, hvor blot ca. to tredjedele af værket var nedskrevet. Han døde således efter at have skrevet otte takter af satsen Lacrimosa.
Denne bratte afslutning på både requiet og komponistens eget liv vil for altid give værket sin egen mystiske karakter. Man kan sige, at Mozart endte med at skrive sin egen dødsmesse.