Ideen med konceptet er at lave en hel koncert, hvor fokus er på hvordan korets – og publikums – fysiske placering kan påvirke og forstærke oplevelsen af musikken. F.eks. kan koret stå foran og eller bagved publikum, rundt om publikum, blandt publikum, og dele af koret eller solosangere kan synge fra pulpiturer o.s.v. – altså den dimension, som ikke kan opleves på en CD eller en optagelse på Spotify.
Koncerten vil både bestå af satser, der eksplicit er skrevet til at blive opført på den måde – f.eks. satser fra renæssancens ”coro spezzato”-tradition, som bl.a. blev opført i Markuskirken i Venedig – og af andre satser, der kan få tilført en ekstra dimension ved at blive opført i anderledes opstillinger.
Koncerten henvender sig især til større kirker med pulpiturer og tilsvarende, og der skal være mulighed for at koret kan stå rundt om publikum. Programmet til den enkelte kirke skræddersys efter en korprøve i kirken.
Smagsprøve: Åhléns Sommersalme opført i opstilling rundt om publikum og ”dekonstrueret”
(Bemærk: Der er 60 sangere her, til Musicas koncerter er vi almindeligvis 20-25 sangere).