Den synlige ånd – romantikkens grænser

“Naturen er synlig ånd og ånden er usynlig natur” (F.W.J. Schelling)


Romantikken er en hjørnesten i den klassiske musikkultur. Dens klange, begreber og udtryksformer er uomgængelige referencepunkter, når vi i dag taler om og udøver musik. Vores forståelse af og forventninger til, hvordan en koncert skal lyde og opføres, er stadig præget af romantikkens opfattelse af musik: Som et medie for den geniale komponists visioner.

Men har romantikkens tankegang kun historisk interesse, eller lever vi i en ny-romantisk tid? TV-programmer som “Alene i vildmarken” og “Frank og Kastanjegården” tiltrækker hundredetusindvis af seere, byboere drømmer om at stå af hamsterhjulet og realisere sig selv i et liv på landet, og klima- og biodiversitetskriser tvinger os til at genoverveje vores forhold til naturen. Er natur og ånd i virkeligheden én og samme sag, en del af den samme, vældige organisme?

Kammerkort Musica vil med dette program forsøge at afsøge grænserne for romantikken – afgrænsningen af selvet i forhold til den ydre verden, ånden i forhold til naturen, men også som landegrænser, grænser i tiden og grænser i musikken selv. I løbet af koncerten præsenterer vi en række citater fra romantikken, som sammen med kormusikken skal få publikum til at reflektere over moderne menneskers forhold til ånd, natur, dogmer og grænser.

Programmet præsenterer selvfølgelig de store, kendte komponister fra romantikken som Max Reger, Brahms og Mendelssohn (både Fanny og Felix!), men også satser af nogle af deres nordiske efterfølgere som Rued Langgaard og finske Toivo Kuula, samt moderne komponister som Ēriks Ešenvalds, der trækker på – og måske overskrider grænserne for – romantikken.