Koncerten består af kormusik udelukkende skrevet af kvindelige komponister. Fokus er på musikken – men vi vil også fortælle lidt om historierne bag værkerne: Hvem var komponisterne, og hvad var det for en musikalsk drivkraft, der fik disse kvinder til at realisere deres ambitioner på trods af samtidens forhindringer?
I løbet af koncerten hører vi musik af kvindelige komponister fra omkring år 800 og til i dag. Fra middelalderen skal vi høre ortodokse toner af den græske nonne Kassia og gregoriansk sang af den tyske nonne Hildegard von Bingen. Fra renæssancen hører vi musik af italienerne Sulpitia Cesis, Francesca Campana og søstrene (eller måske var det samme person?) Vittoria og Raphaela Aleotti. Fra romantikken skal vi bl.a. høre musik af tyskeren Fanny Hensel, der stod i skyggen af sin bror Felix Mendelssohn og af den amerikanske pionér Amy Beach. Og endelig fra nutiden musik af skotten Thea Musgrave og danskerne Eva Rotenberg og Pernille Sejlund. Satserne i koncerten forbindes med oplæsning af nyskrevne tekster af forfatteren Maria Helleberg.
Sideløbende med koncerterne har koret fået lov at låne Østervangkirkens fine rum til CD-optagelsen af nogle af satserne i programmet. CDen udkom i maj 2015.
Musica lægger stor vægt på at give publikum en oplevelse for flere sanser; bl.a. ved skiftende koropstillinger, mundtlige introduktioner og brug af virkemidler som lys og mørke og leg med rummets akustik. Eksempelvis har koret henover vinteren 2013-2014 i samarbejde med lyskunstneren Flemming Brantbjerg gennemført en koncertrække med temaet Mørke og Lys, hvor dele af koncerterne blev gennemført i mørke eller meget svag belysning, og korsangernes bevægelser i rummet omkring publikum var en væsentlig del af musikoplevelsen. En af disse koncerter afholdt vi i Østervangkirken.