Duerne gror på marken – en temakoncert om fred

Duerne gror på marken
Af jorden skal du igen opstå

Inger Christensen: “Græs”, 1963

“Duerne gror på marken” er en temakoncert, hvor Kammerkoret Musica reflekterer over fredens væsen. Gennem a cappella korværker og oplæste digte og tekster undersøger vi forskellige aspekter af begrebet “fred” – fra den individuelle oplevelse af indre fred som en tilstand af ro og accept, over fred som en forudsætning for (religiøst) fællesskab mellem mennesker, til fred som en opnåelse af social orden og retfærdighed. Hvordan finder vi freden i os selv og i vores forhold til hinanden? Og hvornår er freden værd at kæmpe for? 

Musik spiller en helt særlig rolle som fredsskabende kraft. Den kan skabe forandring og bevægelse, både når musikkens tema er fred, når mennesker skaber musik sammen, og når vi samles om at opleve toner og klange som forbinder os til hinanden på tværs af tid og rum.  Det er ikke tilfældigt, at både “fred” og “musik” forbindes med ordet “harmoni”.

Repertoiret spænder over værker af bl.a. Heinrich Schütz, Ludwig van Beethoven, Benjamin Britten, Ēriks Ešenvalds og Niels La Cour, samt en nykomponeret sats af Musicas dirigent Filipe Carvalheiro.  

Koncerten er udviklet i samarbejde med tidligere sognepræst i Kristkirken, Mette Gramstrup. Opføres i 2027 og 2028.